Filosofi Matrixissa

Click here for the English version: A Philosopher in The Matrix

Huomatkaa, etten ole täysin samaa tai täysin eri mieltä kummankaan hahmon kanssa.

***

Mies, Jolla On Pitkä Takki Ja Aurinkolasit: Mitä jos kertoisin sinulle… että kaikki, mitä luulit tietäväsi maailmasta, on illuusiota?

Filosofi: En usko, että olisi koherentti ajatus, että kaikki uskomukseni voisivat olla väärässä yhtä aikaa.

MJOPTJA: Niinkö? Mitä jos sanoisin, että maailma, jonka näemme ympärillämme, onkin vain tietokonesimulaatio, ja me olemme todellisuudessa kytkettyinä siihen loputtomissa riveissä sähkölaitoksella, jossa meidät orjuuttaneet tietokoneet käyttävät meitä energian tuottamiseen?

F: Hmmm. En itse asiassa usko, että se vaikuttaisi mihinkään kovin paljoa.

MJOPTJA: Mitä? Etkö välitä siitä, että me kaikki elämme illuusiossa?

F: No, se olisi tietenkin kiinnostava perustava totuus maailmasta, mutta ei se vaikuttaisi useimpiin asioihin, joita mielestämme tiedämme.

MJOPTJA: Tietenkin vaikuttaisi! Se tarkoittaa, että suurin osa siitä, mitä olemme uskoneet koko elämämme, on väärässä!

F: Ah, mutta se siinä juuri onkin. Koko elämämme ajan meillä on ollut uskomuksia… mistä? Siitä maailmasta, jonka näemme ympärillämme.

MJOPTJA: Joka ei ole todellinen!

F: Mikä on todellista?

MJOPTJA: No, jos puhutaan siitä mitä kuulet, haistat, maistat ja tunnet, niin silloin todellinen on yksinkertaisesti…

F: Ei, ei, minä en ole idealisti. Mutta jos minulla on uskomuksia vaikka aineesta, mihin ne viittaavat?

MJOPTJA: Öh, aineeseen?

F: Mutta tuo on kehämäistä. Jos minä uskon, että ainetta on se, mistä tämä pöytä edessäni muodostuu, olenko väärässä? Jos olen aina puhunut tästä, vaikka se olisikin osa tietokonesimulaatiota, kun olen puhunut aineesta? Jos vanhempani, jotka myös elivät simulaatiossa, opettivat minut puhumaan, ja he viittasivat sanoillaan aina simulaation sisällä esiintyviin asioihin… silloin uskomukseni pitävät paikkansa, jos ne pitävät paikkansa simulaatiossa. Koska siitä uskomuksissani on aina ollut kysymys.

MJOPTJA: Mutta se ei ole todellista. Mikään täällä ei ole. Se ei ole sitä, miltä se näyttää. Näyttää siltä, kuin me istuisimme tässä pöydän ääressä ja puhuisimme toisillemme, mutta oikeasti kehomme ovat käpertyneinä sellaisissa ihmeen kennoissa. No, minun ei ole enää, mutta kumminkin. Ja tämä paikka, jossa me olemme, se ei ole edes todellinen.

F: Mutta jos minulla on kehoani koskevia uskomuksia, varmasti be koskevat sitä, minkä olen aina nähnyt ja tuntenut kehokseni, eivät sitä toista tuntemani maailman ulkopuolella.

MJOPTJA: Mutta–

F: Ja mitä siitä, jos lait tämän todellisuuden takana ovatkin yllättävät? Me uskoimme jo kvanttimekaniikkaan, jonka mukaan havaitsemamme maailman taustalla olevat ilmiöt ovat luonteeltaan hyvin erilaiset kuin tavallinen makroskooppinen maailma. Mutta ei se tarkoita, ettei tavallinen maailma olisi todellinen. Sen takana on vain jotakin muuta.

MJOPTJA: Mutta… maailma on keinotekoinen.

F: Monet ihmiset ovat aina uskoneet, että maailman loi olento, joka on sen–

MJOPTJA: Hyvä on, hyvä on, tajuan kyllä. Tämä ei siis vaivaa sinua yhtään.

F: Se on kiehtovaa, mutta ei oikeastaan muuta mitään.

MJOPTJA: Se muuttaa kaiken!

F: Mitkä tietyt asiat? Selitin juuri, miten se ei muuta useita sellaisia asioita, jotka se prima facie näyttäisi muuttavan.

MJOPTJA: …Et taida oikeasti uskoa sanaakaan?

F: En tiedä. Mutta ei sillä väliä.

MJOPTJA: En usko, että sanoisit näitä asioita, jos uskoisit.

F: Se on mahdollista mutta epäolennaista. Jos uskominen saisi aikaan negatiivisen tunnereaktion, mutta rauhallisen pohdinnan perusteella siihen ei ole syytä, minun on tietenkin rationaalista pysyä neutraalina.

MJOPTJA: Hyvä on. Ainakin minun täytyy myöntää ihailevani filosofiaasi hiukan siksi, että se auttaa sinua kestämään tämän. Haluaisitko tämän pihvin? Luulen, että sinä nauttisit siitä enemmän, koska minä tiedän, että se ei ole todellinen, ja sinä tiedät, että se on.

F: No, minä…

Oraakkeli: Olet jo tehnyt valinnan, koska rakastat pihvejä niin paljon.

Filosofi: Totta, minä otan sen… Odota, tarkoitatko sinä, että haluni määräävät valintani? Että minä valitsen sen vaihtoehdon, jota haluan?

Oraakkeli: Kyllä.

Filosofi: Mutta silloinhan minä en ikinä tee jotakin muuta ilman syytä! En voisi toimia toisin (paitsi jos haluaisin)! Minulla ei ole vapaata tahtoa! Eeiiii!

***

Suorasanainen analyysi, ja tässä esitettyä enemmän ideoita, löytyy David Chalmersin artikkelista “The Matrix as Metaphysics”. Tämä kirjoitus ei aivan perustu kyseiseen artikkeliin, mutta aika lähellä on.

Sama englanniksi.

Leave a Reply

